[QODLink]
Europe

Greek police evacuate occupied TV station

Riot police evacuate the headquarters of former public broadcaster ERT, which had been occupied by former employees.

Last Modified: 07 Nov 2013 09:26
Email Article
Print Article
Share article
Send Feedback

Greek riot police stormed the building of former state television ERT and evicteddozens of protesters occupying it since June when the government abruptly shut the broadcaster, police officials said.

Scuffles broke out between some protesters and riot police, who had cordoned off the area and blocked the entrance to the building.

ERT's closure, aimed at meeting a target for job cuts set by foreign lenders, triggered a government crisis and forced sacked journalists to turn to the Internet to broadcast news illegally.

They showed footage on Thursday of an empty newsroom.

"The government has reached such a point of delirium that it is staging a coup against itself," said Zoe Konstantopoulou, a senior politician from the leftist opposition Syriza party, who rushed to the building with other party members.

"Some people will be held accountable before history and future generations," she said.

Government spokesman Simos Kedikoglou said the early morning police operation was carried out to "apply the law and restore legality".

"(The building) was under illegal occupation," he said in a statement.

Police fired a few rounds of teargas to disperse small groups of protesters.

Police briefly detained four people for resisting authorities during the raid, officials said. 

About 300 ERT supporters rallied outside the broadcaster's main building, in the northern suburb of Agia Paraskevi.

Inside, police checked in the presence of a prosecutor whether facilities and equipment had been damaged since the broadcaster's closure.

The government's sudden decision to switch off the signal of ERT TV in June and fire its 2,600 employees to please international lenders shocked many in Greece and cost Prime Minister Antonis Samaras a coalition partner.

Hundreds of those who found themselves without jobs had defied government and management orders to leave the building.

Since then, they have been broadcasting a bootleg news channel over the Internet, while the government launched a new television channel called Public TV or DT.

"The battle for democracy and social justice which ERT workers have been fighting for more than four months, has reached its most crucial moment," read a message on ERT's Facebook page calling for people to protest in solidarity.

"It's time to act, rally now!"

361

Source:
Reuters
Email Article
Print Article
Share article
Send Feedback
Topics in this article
People
Country
City
Organisation
Featured on Al Jazeera
Swathes of the British electorate continue to show discontent with all things European, including immigration.
Astronomers have captured images of primordial galaxies that helped light up the cosmos after the Big Bang.
Critics assail British photographer's portrayal of indigenous people, but he says he's highlighting their plight.
As Western stars re-release 1980s charity hit, many Africans say it's a demeaning relic that can do more harm than good.
Featured
No one convicted after 58 people gunned down in cold blood in 2009 in the country's worst political mass killing.
While hosting the World Internet Conference, China tries Tiananmen activist for leaking 'state secrets' to US website.
Once staunchly anti-immigrant, some observers say the conservative US state could lead the way in documenting migrants.
NGOs say women without formal documentation are being imprisoned after giving birth in Malaysia.
Public stripping and assault of woman and rival protests thereafter highlight Kenya's gender-relations divide.