WikiLeaks founder to host Kremlin-funded show

Julian Assange signs talk show deal with Russia Today in which he will interview "thinkers and revolutionaries".

    Russia Today refused to disclose how much WikiLeaks founder Julian Assange will be paid for his talk show [EPA]

    Kremlin-funded English language channel Russia Today (RT) has given WikiLeaks founder Julian Assange his own TV talk show, the station said this week.

    Filming for Assange's television debut is already underway from Britain, where he remains under house arrest outside London while appealing an extradition order to Sweden, the channel said. Assange is wanted for questioning over alleged sex crimes

    Russia Today, considered a Kremlin exercise in image enhancement by critics, said Assange will invite 10 "key political players, thinkers and revolutionaries" for interviews on a show dubbed "The World Tomorrow", due to air in mid-March.

    Al Jazeera's Listening Post asks: Is Russia Today a news channel or propaganda tool?

    "Everything we do on the air is different from the English-language mainstream. That is something we have in common with Assange," Margarita Simonyan, RT's editor-in-chief, told the Reuters news agency.

    Beamed to 430 million cable subscribers worldwide, the Kremlin channel offers a rare public platform for a man whose WikiLeaks website has come under intense pressure after publishing a raft of secret US diplomatic cables and seen its ability to fund itself crippled. 

    There have been a few disparaging comments on Twitter calling Assange a "sellout", what has struck a chord with RT are the reports that refer to the channel as "Kremlin TV" or "Kremlin-funded".

    Alyona Minkovski, host of the "Mainstream Miss" show where she airs her grievances on the reporting done by mainstream news organisation, took aim at unenthusiastic reports of the announcement, chastising media outlets that she said turned against Assange after the sexual assault allegations surfaced.

    Activist or journalist?

    Assange, a 40-year-old Australian, has said the refusal of many financial transactions firms, including Visa, MasterCard, PayPal and Western Union, to work with WikiLeaks have damaged the website's ability to continue its work.

    Assange is expected to appear before Britain's Supreme Court on February 1 to appeal an extradition order to Sweden, where he has been accused of sexual misconduct by two female Swedish WikiLeaks volunteers.

    Vladimir Putin, who has ruled Russia since 2000 as president and prime minister, has blasted Assange's 2010 arrest as "hypocritical".

      Profile: Julian Assange's WikiLeaks
      Julian Assange interview
      Extraditing Assange

    Russia Today kept secret about the names of potential guests, saying only Russian opposition figures may be among them, but speculation was rife on social media websites about who could be invited onto the show.

    Media analyst Konstantin von Eggert said he expected to see Assange interview Russian allies and anti-establishment guests such as Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, Venezuelan leader Hugo Chavez and left-leaning US academic Noam Chomsky.

    "Julian Assange is famous for his anti-American and anti-Western views, that is exactly why Russia Today is hiring him as a journalist," said Von Eggert, a commentator for Kommersant FM radio.

    "So this partnership is logical... It has nothing to do with freedom of speech or real journalism."

    Russia Today, which boasts a YouTube channel with a half a billion viewers, made headlines a year ago when US airports
    refused to put up one of its controversial advertisements.

    The billboards pictured Ahmadinejad and US President Barack Obama with a tagline asking, "Who poses the greater nuclear threat?" did appear at airports across Europe. 

    SOURCE: Agencies


    Death from above: Every Saudi coalition air raid on Yemen

    Death from above: Every Saudi coalition air raid on Yemen

    Since March 2015, Saudi Arabia and a coalition of Arab states have launched more than 19,278 air raids across Yemen.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    Will you push the boundaries or play it safe?

    Will you push the boundaries or play it safe?

    Curate an art exhibition and survive Thailand's censorship crackdown in this interactive game.