Curbs on Venezuela TV spark clashes

Police and protesters clash as anti-Chavez station is set to be taken off free airwaves.

    The move against RCTV raises concerns
    over freedom of speech in Venezuela [AFP]

    Opponents of the decision to curb its reach say Chavez is limiting freedom of expression.

     

    Al Jazeera's Lucia Newman said Venezuelans had been urged to hold a "noise protest" with horns, pots and pans, and whistles at midnight to sound the alarm against what some see as the "silencing" of RCTV.

     

    Gledys Ibarra, a soap opera actress, said: "What is happening here is simply the silencing of a television station."

     

    The government says it is not renewing RCTV's licence after 53 years on air because it says the broadcaster participated in a failed 2002 coup against Chavez, incited violent demonstrations,

    violated broadcast laws and showed excessive violence and sexual content.


    Waving flags with the logo of RCTV, demonstrators packed the streets of the capital on Saturday where news anchors and soap opera stars criticised the decision not to renew the opposition channel's free-to-air licence.


    Opposition voice

     

    Your Views

    "Critics condemned the decision for silencing an influential opposition voice"



    Send us your views

    Critics condemned the decision for silencing an influential opposition voice and called the move evidence that Chavez's self-styled socialist revolution is concentrating power and muzzling the opposition.

    Miguel Angel Rodriguez, RCTV journalist, told Al Jazeera: "Chavez is trying to show the world that here in Venezuela he can to whatever he pleases, and not only to the press, but to everybody that he wants to silence."

    But RCTV's news director during the coup attempt told Al Jazeera that he believes that Chavez is doing the right thing.


    "Destabilisation is when you broadcast military men dressed in military fatigues wearing ski masks and bearing weapons asking people to rebel against a democratically elected government," Andres Izarra, now head of the state sponsored network Telesur, said.


    "That's a very clear case of destabilisation, not criticism." 

     

    RCTV said on Sunday that Venezuelan troops had taken over its transmission stations across the country, after a court order on Friday, in a show of force to prevent protests from turning violent.

     

    RCTV said in a statement the court decision constituted a "kidnapping of equipment," but gave assurances it would stop broadcasting before midnight on Sunday in compliance with government orders.

     

    President's warning


    Chavez on Saturday reiterated warnings to his political foes not to foment violent demonstrations, following weeks of government accusations that opposition leaders were preparing to "destabilise" the government.

     

    Chavez said: "If your even think of creating violence, you will regret it, gentlemen of the Venezuelan oligarchy and your masters in the North American empire."

     

    Thousands of Chavez supporters dressed in their signature red T-shirts filled a Caracas avenue on Sunday to celebrate the opening of the new government-run channel that will replace RCTV on the free airwaves 15 minutes after its licence expires at midnight.

    Late on Friday, a group of demonstrators shouting pro-Chavez slogans spray-painted the headquarters of Globovision, the country's last openly anti-government station, which Chavez has also threatened to take off the air for its critical coverage.

     

    Most Venezuelans - 71 per cent according to a recent poll - oppose the restrictions on RCTV, and there has also been criticism from abroad, including a US senate resolution last week unanimously condemning "transgression of freedom of thought and expression" in Venezuela.

    SOURCE: Al Jazeera and agencies


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    Survivor stories from Super Typhoon Haiyan

    Survivor stories from Super Typhoon Haiyan

    The Philippines’ Typhoon Haiyan was the strongest storm ever to make landfall. Five years on, we revisit this story.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    We Are Still Here: A Story from Native Alaska

    We Are Still Here: A Story from Native Alaska

    From Qatar to Alaska, a personal journey exploring what it means to belong when your culture is endangered.