UK court case begins as Russian billionaires sue over Putin book

The case pits four Russian billionaires against a British writer they say has defamed them in a book on Russia’s leader.

Chelsea FC owner Abramovich is among those suing writer Catherine Belton and publisher HarperCollins [File: Matt Dunham/AP]
Chelsea FC owner Abramovich is among those suing writer Catherine Belton and publisher HarperCollins [File: Matt Dunham/AP]

England’s High Court has begun hearing arguments from lawyers for four Russian billionaires, including Chelsea FC owner Roman Abramovich, about a book on President Vladimir Putin which they say defames them.

In the 2020 book, British journalist Catherine Belton chronicles Putin’s rise to power and how many of his associates from the former Soviet spy services rose to positions of wealth and influence after he won the top Kremlin job in 1999.

After the hearing opened on Wednesday, a lawyer for Abramovich told the court that passages in “Putin’s People: How the KGB Took Back Russia and then Took on the West”, published by HarperCollins, were clearly defamatory.

Abramovich is suing both HarperCollins and Belton, a former Financial Times Moscow correspondent and now a Reuters special correspondent.

“The claimant is described in the book as Putin’s cashier and the custodian of Kremlin slush funds,” Hugh Tomlinson, Abramovich’s lawyer, told the High Court.

“What is said to be happening is that Mr Abramovich is making his wealth available to Putin… secretly to Putin and his cronies – that is the view the reasonable and ordinary reader would take.”

HarperCollins, which is being represented by law firm Wiggin, has said it would “robustly defend this acclaimed and ground-breaking book and the right to report on matters of considerable public interest”.

Belton attended Wednesday’s hearing, but declined to comment on the case.

‘Unreliable sources’

Tomlinson said Belton’s book relied on what he cast as “unreliable” sources such as Sergei Pugachev, a Russian businessman who later fell foul of the Kremlin.

He said the book alleged that Putin ordered Abramovich to purchase Chelsea soccer club as “part of a scheme to corrupt the West” and to “build a bulkhead of Russian influence.”

“The ordinary and reasonable reader would inevitably come out with the view that Roman Abramovich was instructed to buy Chelsea… so he was being used as the acceptable face of a corrupt and dangerous regime,” Tomlinson said.

Tomlinson later told the High Court that two other Russian businessmen who had sued Harper Collins, Mikhail Fridman and Pyotr Aven, had reached an agreement with the publisher over aspects of the book and it had agreed to issue an apology.

Tomlinson said “an accommodation” had been reached between Fridman and Aven and the publisher.

Lawyers for Harper Collins could not immediately be reached by Reuters for comment.

Fridman had issued proceedings against HarperCollins for defamation and on data protection grounds. Aven was suing HarperCollins on data protection grounds.

Businessman Shalva Chigirinsky is also suing both HarperCollins and Belton for defamation.

His lawyers, Taylor Wessing LLP, passed on to him a Reuters request for comment on the proceedings. He did not immediately respond.

Belton and HarperCollins are also being sued for defamation by Russia’s state-owned energy firm, Rosneft.

Lawyers for Rosneft said in documents submitted to court that they took issue with passages in the book which said the company expropriated the YUKOS oil company and purchased the assets at a rigged auction.

Rosneft’s lawyers argued that the book alleged that Rosneft used Russia to engage in “organised theft” of Yukos, once Russia’s biggest oil company which was carved up and sold off after owner Mikhail Khodorkovsky fell foul of the Kremlin.

Rosneft and CEO Igor Sechin did not respond to written requests for comment on the case when contacted by Reuters.

Lawyers for Rosneft took issue with passages in the book which claimed that Sechin was behind the attack on Yukos.

Source: News Agencies

Related

More from News
Most Read