Chinese internet firm buys Hong Kong daily

Alibaba's acquisition stirs fears South China Morning Post will lose its independent voice amid press-freedom concerns.

    The Alibaba Group said it would also buy all other media assets from the SCMP Group [Jerome Favre/EPA]
    The Alibaba Group said it would also buy all other media assets from the SCMP Group [Jerome Favre/EPA]

    Chinese internet company Alibaba says it will buy Hong Kong's South China Morning Post, pledging to maintain the newspaper's objectivity in the face of fears it will lose its independent voice.

    The acquisition follows weeks of speculation over the future of the English-language newspaper and worry that it will become a mouthpiece for the Chinese government.

    It comes at a time when concern over press freedom in Hong Kong is growing after attacks on journalists, reports of pressure on editorial staff from authorities, and increasing self-censorship.

    "[Alibaba] has entered into a definite agreement to acquire the South China Morning Post (SCMP) and other media assets of SCMP Group Limited," the Chinese firm said in a statement, without specifying a sum.

    It said the sale would see Alibaba use its "digital expertise" to provide "comprehensive and insightful news and analysis of the big stories in Hong Kong and China".

    Speaking to Al Jazeera from Hong Kong, Willy Lam, professor of politics at the Chinese University, said the acquisition was part of a well-orchestrated plan by the Chinese government to boost its soft power projection around the world.

    "The Morning Post - being an influential paper in the Asia-Pacific region - will be used to project Chinese soft power and also ensure that, as Alibaba's executives have said, the coverage of China will no longer be biased, no longer be seen through what they call red tinted lenses," he said.

    Hit by decline

    The once globally renowned paper was founded in 1903 and has long given international readers an insider's perspective on Hong Kong and the mainland.

    However, profits and sales have in recent years been hit by an industry-wide decline.

    Little reform a year after Umbrella Revolution

    Readers' trust has also fallen as a more pro-Chinese editorial policy has not gone unnoticed in a city that saw tens of thousands take to the streets last year to protest against mainland interference.

    In a letter to the newspaper's readers following the announcement of the sale, Joe Tsai, Alibaba's executive vice chairman, pledged that the SCMP would be "objective, accurate and fair" and have "the courage to go against conventional wisdom".

    In an interview published on the SCMP website Tsai accused Western media of bias against China, saying that Alibaba would "see things differently" - a statement expected to heighten critics' concern.

    "A lot of journalists working with these Western media organisations may not agree with the system of governance in China and that taints their view of coverage. We see things differently, we believe things should be presented as they are," he said.

    He said the deal would also help Alibaba take its message to a global audience.

    "We feel if people understand China better, they will understand our company better."

    SOURCE: Al Jazeera And Agencies


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    How different voting systems work around the world

    How different voting systems work around the world

    Nearly two billion voters in 52 countries around the world will head to the polls this year to elect their leaders.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    The great plunder: Nepal's stolen treasures

    The great plunder: Nepal's stolen treasures

    How the art world's hunger for ancient artefacts is destroying a centuries-old culture. A journey across the Himalayas.