US paper apologises for WMD reports

The New York Times has admitted that information it published about Iraq's purported weapons of mass destruction programme was not supported.

    The newspaper depended on defectors bent on regime change

    In a letter from its editors entitled The Times and Iraq the paper printed on Wednesday that its coverage had not been "rigorous".

    "In some cases, information that was controversial then, and seems questionable now, was insufficiently qualified or allowed to stand unchallenged.
       
    "Looking back, we wish we had been more aggressive in re-examining the claims as new evidence emerged - or failed to emerge."
       
    The Times cited five stories - including several page one articles - written between 2001 and 2003 that had accounts of biological, chemical and nuclear weapons in Iraq.

    None of the stories have ever been independently verified, some were even discredited by its own reporters or reporters at another news organisation.
       
    But when in-house journalists wrote stories that refuted the original reporting, the corrections were buried, the Times said. 
       
    Scapegoat

    Sources for the stories depended at least in part on information from a circle of Iraqi informants, defectors and exiles bent on "regime change" in Iraq, the Times said.    

    "Looking back, we wish we had been more aggressive in re-examining the claims as new evidence emerged - or failed to emerge"

    editorial letter,
    New York Times

    Ahmad Chalabi, once a favoured Iraqi exile of the Bush administration whose headquarters in Baghdad were raided last week by Iraqi police, was cited as a named source who introduced Times reporters to several exiles.
       
    "Complicating matters for journalists, the accounts of these exiles were often eagerly confirmed by United States officials convinced of the need to intervene in Iraq," the Times added.
       
    "Accounts of Iraqi defectors were not always weighed against their strong desire to have Saddam Hussein ousted."

    The New York Times is the US' third largest circulation newspaper behind USA Today and the Wall Street Journal.

    SOURCE: AFP


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    Death from above: Every Saudi coalition air raid on Yemen

    Death from above: Every Saudi coalition air raid on Yemen

    Since March 2015, Saudi Arabia and a coalition of Arab states have launched more than 19,278 air raids across Yemen.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    How different voting systems work around the world

    How different voting systems work around the world

    Nearly two billion voters in 52 countries around the world will head to the polls this year to elect their leaders.