Saudi scholar 'bans' US-backed channel

The US-financed Arabic television channel Alhurra is "forbidden" for Muslims, according to one leading Saudi scholar.

    Alhurra's website lists many top US officials awaiting TV fame

    In a fatwa published on Monday, Shaikh Ibrahim bin Nasir al-Kudhairi said the channel was haram (forbidden) and a source of corruption.

    A judge at the grand Islamic court in Riyadh, al-Kudhairi printed his religious ruling in al-Hayat newspaper.

    He claims Alhurra is intended to "fight Islam … and support American hegemony", branding the staff who worked at it as "agents in the pay of America".

    Alhurra

    While admitting he had never watched the channel extensively, the religious scholar said he had read enough about it to justify his ruling.

    "It seeks an Arab audience in order to weaken and control them" and wages "an intellectual war is currently being waged to rub out the Arab identity and Muslim religion".
      
    The Broadcasting Board of Governors' Middle East Committee supervises Alhurra which is financed by the US Congress.

    The channel was launched to improve the image of the United States in the Middle East.

    It also intends to rival popular Arabic-language stations such as Qatar's al-Jazeera and Dubai-based al-Arabiya.

    SOURCE: AFP


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    Survivor stories from Super Typhoon Haiyan

    Survivor stories from Super Typhoon Haiyan

    The Philippines’ Typhoon Haiyan was the strongest storm ever to make landfall. Five years on, we revisit this story.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    We Are Still Here: A Story from Native Alaska

    We Are Still Here: A Story from Native Alaska

    From Qatar to Alaska, a personal journey exploring what it means to belong when your culture is endangered.