Sudan suspends paper for sedition

Sudanese authorities have suspended an independent newspaper after accusing it of serving the interests of the country's enemies and harming the peace process.

    Government claims independent daily serves enemy's aims

    "The al-Ayam daily newspaper has ... fostered a course of publication that serves the objectives of the enemies of the Sudan who are targeting the country's security and territorial safety," read the suspension order from the prosecutor for anti-state crimes delivered to the paper on Tuesday.

    "The newspaper," it said, "continues to destroy the achievements that have patiently been reached while the current critical stage of the country requires mustering efforts of all organs, particularly the media."

    The statement added the paper had ignored "numerous complaints" and "continued publishing false news reports aimed at disintegrating the internal front, fomenting discontent and inciting hatred against the state."

    It alleged the paper had "gravely" harmed efforts to end the conflict between Khartoum and the rebel Sudan People's Liberation Army.

    'Pretext'

    But the paper's editor-in-chief, Mahjoub Muhammad Salih, told Aljazeera.net the authorities allegations were only a "pretext" to deal with the paper's editorial policy.

    "The government does not like our line that calls for transparency, democracy and human rights"

    Mahjoub Muhammad Salih,
    editor-in-chief, al-Ayam

    "The government does not like our line that calls for transparency, democracy and human rights," said Salih.

    He denied allegations of endangering the peace process.

    "We are one of the oldest papers in Sudan and we have always been committed to peace. We have also been supporting peace negotiations since they started two years ago."

    The government in Khartoum and the rebels in the south have been fighting a war since 1983. The peace talks taking place aim to end a long civil war that has claimed thousands of lives.

    Appeal sought

    Salih also said the suspension decision was taken by the prosecutor himself without taking the case to court. "We want to appeal to the prosecutor general to give us our right to defend ourselves."

    Government and opposition have
    agreed on continuous peace talks

    This is the second time that the 50-year-old paper has been suspended. The first suspension lasted for one day. "This time, it depends on when the prosecutor finishes the investigation which might take between a week to two months."

    The Sudan Media Centre said on Monday the National Security Organ wrote to the prosecutor demanding a lawsuit be filed against the paper for "adopting a line that adversely impairs the country's security, stability and religious and social cohesion."

    "The prosecutor issued the suspension before even starting the investigation," said the editor-in-chief.

    SOURCE: Aljazeera + Agencies


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    'Money can't buy us': Mapping Canada's oil pipeline battle

    'Money can't buy us': Mapping Canada's oil pipeline battle

    We travel more than 2,000km and visit communities along the route of the oil pipeline that cuts across Indigenous land.

    Women under ISIL: The wives

    Women under ISIL: The wives

    Women married to ISIL fighters share accounts of being made to watch executions and strap explosives to other women.

    Diplomats for sale: How an ambassadorship was bought and lost

    Diplomats for sale: How an ambassadorship was bought and lost

    The story of Ali Reza Monfared, the Iranian who tried to buy diplomatic immunity after embezzling millions of dollars.