A little less than two years ago Greece's state-owned broadcaster ERT was shut down. The government of the day called it an austerity measure, saying ERT was corrupt and wasteful.

It is obvious the Syriza government is in a hurry to reinstate the old ERT. They are expecting that the political situation may change, and they want to have a friendly governing board in the new broadcaster.

Patelis Kapsis, former minister of state (New Democracy)

But many Greeks saw it as an act of politics - not least the employees who defied the closure and kept working without pay.

The ERT occupation became a symbol in the fight against austerity. Which partly explains why the newly elected Syriza coalition, led by Prime Minister Alexis Tsipras is so determined to get the channel back on the air.

Another explanation is that the new government needs friends in the media - and it expects that the rough ride that Syriza got in privately-owned corporate media in the run-up to the election - will continue now that it is in office.

But many have criticised the new government's legislative attempt to revive ERT, saying it is too similar to previous bills that parliament has seen and that it fails to address previous issues.

Greece has serious financial problems and a state broadcaster does cost money. There is a legitimate question as to whether Syriza will be able to afford this venture and if ERT's content will be up to scratch.

The Listening Post's Nic Muirhead reports from Athens on the resurrection of ERT.

Source: Al Jazeera