[QODLink]
Middle East
Jordan agrees to TV jamming probe
Jordan wants an "impartial" probe into allegation that Al Jazeera's World Cup broadcast was jammed by a source there.
Last Modified: 03 Oct 2010 17:30 GMT

While denying accusations that it jammed Al Jazeera Satellite Network's signal during World Cup 2010 games, the Jordanian government has agreed to cooperate with an investigation into the claims, provided it is done by a team of independent experts.

The statement follows a story reported in the Guardian alleging that "secret documents" prove that Jordan deliberately jammed Al Jazeera's broadcast of the World Cup games. The story backs Al Jazeera's claims during the June games that Jordan was behind the broadcast interruptions.

Saturday's Jordanian response, issued via Petra, the state's official news agency, quotes an unnamed government source describing the charges as "absolutely baseless and unacceptable." The statement also calls on Al Jazeera to present evidence of the allegations.

Al Jazeera has confirmed that it has conducted an "extensive investigation" by "multiple teams of independent international technology experts."

The Middle East affairs editor of the Guardian backs the Network's conclusions, telling Al Jazeera on Thursday that the documents used to report the story were "authentic and undeniable."

"Experts say the jamming was unlikely to have been done without the knowledge of the Jordanian authorities," the newspaper reported on Wednesday, pointing to Jordanian animosity toward Al Jazeera as the reason behind the interference.

Al Jazeera has revolutionised the Arabic-language media and reporting on the Middle East since its founding in 1996, but often at the expense of angering many Arab governments, including that of  Jordan.

Collapsed deal

At the heart of the signal jamming incident is a deal between Al Jazeera and the Jordanian government, which failed just days before the June games.

"Four days before the kick off of the matches, Al Jazeera made an offer, demanding eight million dollars for the broadcast rights of 20 games of its choosing, and over 50,000 dollars for the broadcast on each screen that would have been placed in underprivileged areas," and anonymous Jordanian official told AFP.

He said the Jordanian government declined the offer due to cost, and Al Jazeera, which had exclusive pay-TV rights to broadcast World Cup matches across the Middle East from North Africa to Iran, refused to broadcast the games to a select number of screens free of charge.

The signal interruptions frustrated millions of viewers across the Middle East and North Africa, who had to deal with pixelated, fuzzy images, blank screens and game commentary in wrong languages.

Source:
Al Jazeera
Topics in this article
Country
Organisation
Featured on Al Jazeera
Swathes of the British electorate continue to show discontent with all things European, including immigration.
Astronomers have captured images of primordial galaxies that helped light up the cosmos after the Big Bang.
Critics assail British photographer's portrayal of indigenous people, but he says he's highlighting their plight.
As Western stars re-release 1980s charity hit, many Africans say it's a demeaning relic that can do more harm than good.
Featured
No one convicted after 58 people gunned down in cold blood in 2009 in the country's worst political mass killing.
While hosting the World Internet Conference, China tries Tiananmen activist for leaking 'state secrets' to US website.
Once staunchly anti-immigrant, some observers say the conservative US state could lead the way in documenting migrants.
NGOs say women without formal documentation are being imprisoned after giving birth in Malaysia.
Public stripping and assault of woman and rival protests thereafter highlight Kenya's gender-relations divide.