[QODLink]
Europe
Scandal-hit UK newspaper shuts down
Owner Rupert Murdoch in London to tackle phone hacking crisis as News of the World's final edition is published.
Last Modified: 10 Jul 2011 04:23

British newspaper the News of the World, which has been engulfed in a phone-hacking scandal, published its final edition on Sunday, as Rupert Murdoch, the paper's owner, was in London in the wake of the controversy.

The last edition of the paper said simply "Thank You & Goodbye" over a montage of some of its most celebrated front pages over the past 168 years.

"This is not where we wanted to be and it's not where we deserve to be, but as a final tribute to 7.5 million readers, this is for you and for the staff, thank you," Colin Myler, the editor, told the media scrum outside its east London offices.

Despite the controversy, Murdoch has given a vote of confidence to Rebekah Brooks, the chief executive of News International, the British arm of his media empire News Corp, which owned the troubled newspaper.

Murdoch was joined by Brooks at his London home on Sunday, and with his arm around her, the two crossed the road to a hotel, where they met Murdoch's son James, witnesses said.

Asked at a conference in Idaho, US, on Saturday whether Brooks had his support, Murdoch said his support for her was "total".

"I'm not throwing innocent people under the bus," he said. "We've been let down by people that we trusted, with the result the paper let down its readers."

The scandal has cast a shadow over Murdoch's planned takeover of the British broadcaster BSkyB.

In an editorial published on its website, the News of the World said it had "lost its way".

"Phones were hacked, and for that this newspaper is truly sorry. There is no justification for this appalling wrong-doing," the editorial said.

"No justification for the pain caused to victims, nor for the deep stain it has left on a great history."

Ex-editor arrested

On Friday, police arrested Andy Coulson, a former editor of News of the World, who went on to become media advisor to David Cameron, the British prime minister.

He was later released on bail until October. Asked if he was being made a scapegoat for the scandal, he said: "I can't say any more at this stage. There's a lot I'd like to say, but I can't."

Coulson resigned from the paper in 2007 after one of his reporters and a private investigator were convicted of hacking into the phones of aides to the royal family.

After years of allegations about hacking the voicemail of celebrities and politicians in search of stories, the scandal reached a tipping point earlier this week when it was alleged that in 2002 the paper had listened to the voicemail of Milly Dowler, a missing schoolgirl who was later found murdered, and even deleted some of her messages to make way for more.

That claim, and allegations that a growing list of victims included Britain's war dead and the families of those killed in the 2005 London transport bombings, outraged readers and caused many brands to pull advertising from the title.

Media dominance

Murdoch, who began News International in the 1960s, is bidding buy to takeover British satellite broadcaster BSkyB, and analysts say that deal could be jeopardised if British regulators impose tougher rules in response to new concerns around News Corp's dominance in British media.

Cameron's opponents on the left want to block the $22bn bid on the grounds it would give Murdoch too much political clout.

Brooks denies knowledge of phone hacking while she edited the New of the World [GALLO/GETTYS]

Coulson's arrest by police on suspicion of conspiring in the illegal practice forced Cameron to defend his judgment while promising new controls on the British press.

In a sign of how the scandal could escalate further, The Guardian newspaper reported on its website that police were investigating evidence an executive at News International may have deleted millions of emails from an internal archive in an apparent attempt to obstruct investigations.

A spokesperson for News International said the allegation was "rubbish". She said: "We are co-operating actively with police and have not destroyed evidence."

In his remarks on Friday, Cameron said he took "full responsibility" for his decision to appoint Coulson, who quit the prime minister's team in January when police reopened inquiries.

"Murder victims, terrorist victims, families who have lost loved ones in war ... That these people could have had their phones hacked into in order to generate stories for a newspaper is simply disgusting," he said.

Public inquiry

Cameron said only a new system of media regulation and a full public inquiry into what went wrong over a decade at News of the World and beyond would meet public demand.

"This scandal is not just about some journalists on one newspaper," Cameron said.

"It's not even just about the press. It's also about the police. And, yes, it's also about how politics works and politicians too."

Cameron also criticised Brooks,who was Coulson's predecessor as editor and is now a confidante of Murdoch. She should have resigned, he said, after closing down the newspaper at a cost of 200 jobs.

The British PM said politicians of all parties had been in thrall to press barons for decades. He indicated a new assertiveness towards the Murdoch empire by withholding overt endorsement of News Corp's bid for BSkyB.

The police also face tough questions over why an initial investigation into phone hacking was closed after the convictions of one of the paper's journalists and a private investigator in 2007. Detectives are also now looking into payments, in the tens of thousands of pounds, by journalists to police.

'Toxic' brand

Journalists putting together the final edition of the News of the World had an emotional, sometimes angry, meeting with Brooks, who told them, according to a staffer who was present, that the title had become "toxic".

There was "seething anger" and "pure hatred" directed towards her, one reporter said: "We think they're closing down a whole newspaper just to protect one woman's job."

Speaking to Al Jazeera, the lawyer representing Milly Dowler's family, Mark Lewis, said the press had failed in their duty: "It’s not about that [retribution], it’s about the truth. And that’s what the News of the World and other newspapers were meant to be – beacons of truth.

"They were meant to the fourth estate, holding as a check to the third estate. This is a watershed moment for the press … that they have entered into the corruption that they were seeking to expose of others."

Source:
Al Jazeera and agencies
Topics in this article
People
Country
City
Organisation
Featured on Al Jazeera
Swathes of the British electorate continue to show discontent with all things European, including immigration.
Astronomers have captured images of primordial galaxies that helped light up the cosmos after the Big Bang.
Critics assail British photographer's portrayal of indigenous people, but he says he's highlighting their plight.
As Western stars re-release 1980s charity hit, many Africans say it's a demeaning relic that can do more harm than good.
Featured
No one convicted after 58 people gunned down in cold blood in 2009 in the country's worst political mass killing.
While hosting the World Internet Conference, China tries Tiananmen activist for leaking 'state secrets' to US website.
Once staunchly anti-immigrant, some observers say the conservative US state could lead the way in documenting migrants.
NGOs say women without formal documentation are being imprisoned after giving birth in Malaysia.
Public stripping and assault of woman and rival protests thereafter highlight Kenya's gender-relations divide.