[QODLink]
Americas
Arrest order for Venezuela TV boss
Warrant issued for head of only remaining independent TV station critical of Hugo Chavez.
Last Modified: 13 Jun 2010 01:18 GMT
Globovision chief Guillermo Zuloaga says the charges are politically motivated [EPA]

Authorities in Venezuela have issued an arrest warrant for the head of the only remaining independent television station critical of Hugo Chavez, the country's president.

Legal officials said Guillermo Zuloaga, the president of Globovision, and his son, also named Guillermo, were wanted on several charges including conspiracy and business malpractice.

Zuloaga has denied wrongdoing, saying the charges were trumped up in an attempt to intimidate him.

On Friday, members of Venezuela's intelligence service arrived at a home owned by Zuloaga, but neither he nor his son were in the building.

Attorney-General Luisa Ortega told reporters that the arrest warrant was related to a May 2009 case in which Zuloaga was accused of illegally storing 24 vehicles.

In March, Zuloaga was arrested for statements he made in the Dutch island of Aruba, and charged with the crime of offending Chavez and spreading false information.

A Caracas court also ordered him not to leave the country.

Chavez has accused Globovision of conspiring against him [Reuters]

The new arrest warrant came a week after Chavez publicly lamented that Zuloaga remained free.

"They caught that man with a bunch of cars in his house and that's a crime - hoarding. And he's free and he has a television channel," the Venezuelan leader said in a televised speech.

He called it a case of "structural weakness" in Venezuela's legal system.

Zuloaga, who also owns several car dealerships, has said he was storing the cars on his property for safekeeping because one of his dealerships had been robbed.

In a statement, the head of Venezuela's press association condemned the warrant as an attempt at political persecution.

"Once again it's been shown that in Venezuela there's no independence of powers, an essential value of democracy, since the judicial branch seems to act every time the president speaks or orders it," Alejandro Aguirre said.

"It worries us that this is happening increasingly frequently."

Chavez has long accused Globovision and other opposition media outlets of conspiring against him.

The TV station has been the only anti-Chavez channel on the air since another opposition-aligned channel, RCTV, was forced off cable and satellite TV in January.

RCTV had been booted off the open airwaves in 2007.

Source:
Agencies
Topics in this article
People
Country
Organisation
Featured on Al Jazeera
Swathes of the British electorate continue to show discontent with all things European, including immigration.
Astronomers have captured images of primordial galaxies that helped light up the cosmos after the Big Bang.
Critics assail British photographer's portrayal of indigenous people, but he says he's highlighting their plight.
As Western stars re-release 1980s charity hit, many Africans say it's a demeaning relic that can do more harm than good.
Featured
No one convicted after 58 people gunned down in cold blood in 2009 in the country's worst political mass killing.
While hosting the World Internet Conference, China tries Tiananmen activist for leaking 'state secrets' to US website.
Once staunchly anti-immigrant, some observers say the conservative US state could lead the way in documenting migrants.
NGOs say women without formal documentation are being imprisoned after giving birth in Malaysia.
Public stripping and assault of woman and rival protests thereafter highlight Kenya's gender-relations divide.