Overview of TV news channels

France's future international all-news TV channel, which the government said should be on air by the end of next year, jumps on a bandwagon that began 25 years ago when Cable News Network was founded.

    Other all-news television services available over large parts of the globe are: 

    • Cable News Network

    Founded in 1980 by Ted Turner and later taken over by the Time Warner group, CNN broadcasts in English and Spanish. It employs 4000 people around the world and has its headquarters in Atlanta, Georgia.

    CNN, which became a household word in part due to its live coverage of the Gulf War of 1991, has 28 bureaux outside the United States and is financed by advertising and subscriptions. It has numerous regional editions, including one created specially for viewers in its home country. 

    • BBC World

    Set up in 1991 by the British Broadcasting Corporation, but unlike the BBC's domestic services it is funded by private subscription sales and advertising. BBC World has 250 correspondents and 58 bureaux in all, and claims to reach 270 million households around the world.
     
    This year the BBC announced that it was launching a separate news channel in Arabic, due to begin broadcasting in 2007.

    • Aljazeera

    Arabic-language station founded in 1996 by the government of Qatar, which still owns it. Aljazeera, whose name is a reference to the Arabian peninsula, has 26 bureaux worldwide.

    Aljazeera is due to launch an English language service early in 2006. 

    • Euronews

    Set up in 1993, Euronews has the distinction of running services dubbed into seven languages - English, French, German, Italian, Portuguese, Spanish and Russian. It does that without on-screen newsreaders and carrying mostly images provided by news agencies.

    Euronews is jointly owned by 19 European public-sector TV channels and has its headquarters in the French city of Lyon, where it employs 160 journalists.

    It claims to reach eight million viewers daily across Europe, and is financed mostly by advertising and subscriber fees.
     
    Other international channels include:

    • Deutsche Welle

      Deutsche Welle radio was founded in 1953 and its television arm in 1992. It is financed by the German state and has 1500 journalists in Bonn and Berlin, and bureaux in Brussels, Moscow and Washington. It broadcasts mainly in German but boasts up to 30 languages in total.
       

    • Sky News
      Established in 1989, it was Britain's first 24-hour news channel. It operates mainly in Britain and Ireland. 

    • MSNBC
      Created in 1996, MSNBC owes its name to its US owners, Microsoft and NBC Universal News. It broadcasts mainly economic news in English, has about 500 staff and is financed by subscription and advertising.
       

    • Al-Arabiya

      Created in 2003, Al-Arabiya is privately funded, mainly by Saudi and Lebanese investors. The Dubai-based station broadcasts in Arabic.

       

    SOURCE: AFP


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    Gender violence in India: 'Daughters are not a burden'

    Gender violence in India: 'Daughters are not a burden'

    With female foeticide still widespread, one woman tells her story of being mutilated for giving birth to her daughters.

    The Muslims of South Korea

    The Muslims of South Korea

    The number of Muslims in South Korea is estimated to be around 100,000, including foreigners.

    Aamir Khan: The Snake Charmer

    Aamir Khan: The Snake Charmer

    Can Aamir Khan create lasting change in Indian society or is he just another Bollywood star playing the role of a hero?