Al-Manar TV to go off Dutch platform

Hizb Allah's Al-Manar television channel will no longer be available on European satellites from Monday, media regulators said.

    Regulators said Al-Manar did not have the required licence

    The announcement came at a meeting of European Union broadcasting regulators in Brussels on Thursday, where national watchdogs from the 25-nation bloc agreed to step up action against TV broadcasts which incite hatred or promote racism and xenophobia.

    Last year, a French court banned Al-Manar from a satellite owned by France's Eutelsat because its broadcasts were deemed anti-Semitic and a potential threat to public order.

    Dutch regulators discovered that a satellite owned by New Skies Satellites was carrying Al-Manar and has ordered the company to stop doing so, because the channel did not have the required Dutch licence.

    Outside jurisdiction

    "We saw that Al-Manar was being transmitted by New Sky Satellite (NSS). We assessed that Al-Manar does not have a Dutch licence ... and NSS will now take Al-Manar from its satellite," Jan van Cuilenburg, head of the Dutch Media Authority, told Reuters.

    Al-Manar is the official voice of
    Hizb Allah, the Lebanese group

    "As of Monday Al-Manar will no longer be available on any European satellites."

    However, it will remain on Middle Eastern satellites outside the jurisdiction of European regulators, Van Cuilenburg said. 

    Al-Manar, which is run by Lebanon's Hizb Allah resistance group, is one of several Arabic-language stations popular among Europe's millions of Muslims.

    A 23 November programme quoted a purported expert on Zionist affairs warning of "Zionist attempts" to transmit diseases like Aids to Arab countries.

    Lebanon's parliament has criticised the French ban on Al-Manar, saying the ruling showed the reach of "Zionist pressure" on France.

    SOURCE: Agencies


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    Double standards: 'Why aren't we all with Somalia?'

    Double standards: 'Why aren't we all with Somalia?'

    More than 300 people died in Somalia but some are asking why there was less news coverage and sympathy on social media.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    Kobe Steel: A scandal made in Japan

    Kobe Steel: A scandal made in Japan

    Japan's third-largest steelmaker has admitted it faked data on parts used in cars, planes and trains.