Aljazeera voted fifth best global brand

Aljazeera has been voted the world's fifth most influential brand in a poll of branding professionals that gave the top slot to US iPod and computer icon Apple.

    The brand now ranks alongside global giants like Nokia

    In the survey of almost 2000 advertising executives, brand managers and academics by online magazine Brandchannel, Apple ousted search engine Google from last year's top spot, but the surprise to many will be Aljazeera's entry into the top five.

     

    "With all the news from Iraq and Afghanistan and the 'war on terror', a lot of people are really tuned into the news, and the major news sources have a western bias," Brandchannel editor Robin Rusch said.

       

    "I think people are tuning in to Aljazeera and looking at its website because it does offer another viewpoint. For the global community, it's one of the few points of access we have to news from the region with a different perspective."

     

    Professional 

    Most influential brands

     1. Apple 

     2. Google

     3. Ikea 

     4. Starbucks

     5. Aljazeera 


    Rusch recognised the professional nature of the magazine's sample could affect the results of the survey, but felt, nonetheless, the Aljazeera brand now ranked in terms of impact alongside giants such as Nokia and Starbucks.

    The annual survey asked respondents to rate the impact of a particular brand on people's lives. It did not attempt to quantify its financial value.

       

    Coca-Cola, the US soft drinks behemoth that regularly tops polls of brand equity value, is nowhere to be found in this year's global or regional top five lists.

     

    Privatisation

       

    Meanwhile, Aljazeera is studying how to become a private company without subsidies from Qatar's government, a spokesman said in Doha on Sunday.

     

     

    "I don't think privatisation will have much of an impact on the station's editorial policy"

    Rami Khuri, executive editor of Lebanon's Daily Star

    Aljazeera spokesman Jihad Ballout said the station had been discussing privatisation for 15 months.

     

     

    "We've been subsidised by the Qatari government since 1996 and we believe that this is the next stage. The most important factor is that Aljazeera maintains its independence," Ballout said.

     

     

    Arab journalists said they did not believe a change in ownership structure would affect Aljazeera's news reports.

     

     

    "I don't think privatisation will have much of an impact on the station's editorial policy," said Rami Khouri, executive editor of the Daily Star newspaper in Lebanon.

     

    "Their editorial formula seems to be a successful one and they have a large regional and global audience." 

    SOURCE: Agencies


    YOU MIGHT ALSO LIKE

    Double standards: 'Why aren't we all with Somalia?'

    Double standards: 'Why aren't we all with Somalia?'

    More than 300 people died in Somalia but some are asking why there was less news coverage and sympathy on social media.

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    How Moscow lost Riyadh in 1938

    Russian-Saudi relations could be very different today, if Stalin hadn't killed the Soviet ambassador to Saudi Arabia.

    Kobe Steel: A scandal made in Japan

    Kobe Steel: A scandal made in Japan

    Japan's third-largest steelmaker has admitted it faked data on parts used in cars, planes and trains.